
Brussels Office
Louiselaan, 331
1000 Brussels
De syndicus van een mede-eigendom heeft tal van taken. Concreet kunnen die worden onderverdeeld in vier categorieën: administratief beheer, financieel beheer, technisch beheer en vertegenwoordiging van het gebouw. In dit nieuwe artikel belichten we de taken van de syndicus voor elk van die thema's.
De syndicus:
Het tweede onderdeel is het financieel beheer. De syndicus voert de boekhouding van het gebouw. Hij beheert de ontvangsten en uitgaven van de mede-eigendom. Daarnaast is hij verantwoordelijk voor de stipte betaling van de leveranciers en het beheer van het reservekapitaal (kapitaal dat bestemd is voor grote uitgaven) en het werkkapitaal.
De syndicus staat ook in voor het technisch beheer van het gebouw. Hij moet de juiste beslissingen nemen om de mede-eigendom in goede staat te houden (bijvoorbeeld schoonmaak van de gemeenschappelijke ruimtes en controle van de liften) en houdt ook toezicht op eventuele reparatie- en/of renovatiewerkzaamheden. De syndicus kan bepaalde werkzaamheden echter alleen laten uitvoeren na goedkeuring door de vereniging van mede-eigenaren (VME), behalve in gevallen van extreme urgentie (overstroming, brand, natuurramp). Dan heeft de syndicus het recht om de werkzaamheden op eigen initiatief op te starten.
Tot slot vertegenwoordigt de syndicus alle mede-eigenaars, met name bij het sluiten van contracten of in geval van een gerechtelijke procedure.
Kortom, syndicus van een gebouw is een zowel cruciaal als complex beroep dat discipline en een groot verantwoordelijkheidsgevoel vereist. De bevoegdheden van de syndicus zijn uitsluitend beperkt tot de gemeenschappelijke delen van een mede-eigendom, in tegenstelling tot het privatief beheer dat betrekking heeft op het operationeel en administratief beheer van een huurwoning.
Zoekt u iemand voor het beheer van een gebouw? OP heeft daar heel wat ervaring mee, ongeacht de bestemming van het gebouw: appartementen, kantoren, winkels.
Neem voor meer informatie contact met ons via ons online formulier.