24u/7d syndicusbijstand
Wat zijn de taken van de syndicus?
Syndicus

Wat zijn de taken van de syndicus?

Gepubliceerd op 09/03/2023

De syndicus van een mede-eigendom heeft tal van taken. Concreet kunnen die worden onderverdeeld in vier categorieën: administratief beheer, financieel beheer, technisch beheer en vertegenwoordiging van het gebouw. In dit nieuwe artikel belichten we de taken van de syndicus voor elk van die thema's.

 

Administratief beheer

De syndicus:

  • zorgt voor het goede administratieve beheer van het gebouw: hij houdt de contactgegevens van alle mede-eigenaars bij, verzorgt het secretariaat en de correspondentie, beheert en volgt de dossiers op enz.;
  • roept de algemene vergadering bijeen: hij neemt eraan deel en stelt de notulen op die hij vervolgens naar alle mede-eigenaars stuurt;
  • sluit (na goedkeuring van de algemene vergadering) contracten af met leveranciers (onderhoud, verzekering enz.), vraagt prijsoffertes enz.;
  • bewaart alle documenten met betrekking tot de mede-eigendom, zoals rekeningafschriften, rapporten enz.;
  • roept een buitengewone algemene vergadering bijeen in geval van belangrijke gebeurtenissen (ernstige schade, ongewone kosten, rechtszaken enz.).
 
Financieel beheer

Het tweede onderdeel is het financieel beheer. De syndicus voert de boekhouding van het gebouw. Hij beheert de ontvangsten en uitgaven van de mede-eigendom. Daarnaast is hij verantwoordelijk voor de stipte betaling van de leveranciers en het beheer van het reservekapitaal (kapitaal dat bestemd is voor grote uitgaven) en het werkkapitaal.

 

Technisch beheer

De syndicus staat ook in voor het technisch beheer van het gebouw. Hij moet de juiste beslissingen nemen om de mede-eigendom in goede staat te houden (bijvoorbeeld schoonmaak van de gemeenschappelijke ruimtes en controle van de liften) en houdt ook toezicht op eventuele reparatie- en/of renovatiewerkzaamheden. De syndicus kan bepaalde werkzaamheden echter alleen laten uitvoeren na goedkeuring door de vereniging van mede-eigenaren (VME), behalve in gevallen van extreme urgentie (overstroming, brand, natuurramp). Dan heeft de syndicus het recht om de werkzaamheden op eigen initiatief op te starten.

 

Vertegenwoordiging van het gebouw

Tot slot vertegenwoordigt de syndicus alle mede-eigenaars, met name bij het sluiten van contracten of in geval van een gerechtelijke procedure.

 
Besluit

Kortom, syndicus van een gebouw is een zowel cruciaal als complex beroep dat discipline en een groot verantwoordelijkheidsgevoel vereist. De bevoegdheden van de syndicus zijn uitsluitend beperkt tot de gemeenschappelijke delen van een mede-eigendom, in tegenstelling tot het privatief beheer dat betrekking heeft op het operationeel en administratief beheer van een huurwoning.

 

Zoekt u iemand voor het beheer van een gebouw? OP heeft daar heel wat ervaring mee, ongeacht de bestemming van het gebouw: appartementen, kantoren, winkels.

 

Neem voor meer informatie contact met ons via ons online formulier.

Al 135 jaar is het de  referentie voor vastgoedverhuur  in België.

Al 135 jaar is het de referentie voor vastgoedverhuur in België.

Een woning verkopen of verhuren?
logo OP and Trevi

Een woning verkopen of verhuren?


Vind een OP-kantoor

Brussels South Office

Brussels South Office

Vilain XIIII-straat, 53-55

1000 Brussels

Brussels North Office

Brussels North Office

Avenue du Bourgmestre Etienne Demunter, 1

1090 Jette

Brussels East Office

Brussels East Office

Avenue Louise, 331

1000 Bruxelles

Greenpark Namur (Jambes)

Greenpark Namur (Jambes)

Chaussée de Liège 652B/21

5100 Namur (Jambes)

Brabant Wallon Office

Brabant Wallon Office

Rue Emile Franqui, 11

1435 Mont Saint Guibert

Louvain-la-Neuve Office

Louvain-la-Neuve Office

Place de l’Equerre 33/102
1348 Ottignies-LLN
&

Nivelles Office

Nivelles Office

Avenue de France 26
1400 Nivelles