24u/7d syndicusbijstand
Syndicus en rentmeesterschap: wat zijn de verschillen?
Nieuws

Syndicus en rentmeesterschap: wat zijn de verschillen?

Gepubliceerd op 15/05/2023

Wanneer u een appartement koopt, wordt u niet alleen de gelukkige eigenaar van uw woning, maar ook mede-eigenaar van de gemeenschappelijke delen van het gebouw. U krijgt dan te maken met een syndicus. Als u uw appartement wilt verhuren, moet u de relatie met de huurder onderhouden met alles wat dit met zich meebrengt, tenzij u een professional inschakelt. Dit wordt rentmeesterschap genoemd.

Wat is het verschil tussen een syndicus en rentmeesterschap? In dit nieuwe artikel helpt OP u deze twee begrippen goed begrijpen.

 
Beheer gemeenschappelijke delen vs. beheer privatieve delen

De syndicus

Een syndicus is een natuurlijke of rechtspersoon die zorgt voor het beheer en de vertegenwoordiging van een mede-eigendom (bijvoorbeeld een appartementsgebouw). Dit beheer betreft enkel de gemeenschappelijke delen van een gebouw (lift, dak, tuin, gang enz.). Zijn belangrijkste taken zijn zorgen voor een sereen samenleven binnen de mede-eigendom en erover waken dat beslissingen over de gemeenschappelijke delen niet naar willekeur van individuele eigenaars worden genomen.

 

De syndicus wordt door de algemene vergadering aangesteld om het dagelijks beheer van het gebouw te verzekeren en de fondsen van de mede-eigendom te beheren. Hij moet ook de algemene vergadering bijeenroepen, de notulen opstellen en bewaren. Verder moet hij de genomen beslissingen uitvoeren. Ten slotte moet hij alle nodige maatregelen nemen voor het dagelijks beheer van het gebouw.

 

De opdrachten en bevoegdheden van de syndicus zijn sinds 1 september 2010 gewijzigd en uitgebreid. Hij moet bijvoorbeeld een burgerlijkeaansprakelijkheidsverzekering afsluiten, de mede-eigenaars toegang verlenen tot alle documenten met betrekking tot de mede-eigendom, verschillende bestekken vragen voor bepaalde interventies, de leveringscontracten evalueren, toestemming vragen aan de algemene vergadering alvorens een contract te sluiten met naasten (om belangenconflicten te vermijden), een boekhouding bijhouden en een voorlopige begroting opstellen voor de lopende uitgaven enz.

 

Rentmeesterschap

Met rentmeesterschap wordt het operationele en administratieve beheer van een verhuurd pand bedoeld.

 

Het omvat de volgende taken:

  • Verkrijgen van EPB-certificering
  • Zoeken van een huurder
  • Plaatsbeschrijving
  • Opstellen en ondertekenen van de huurovereenkomst
  • Ontvangst van de huurgelden
  • Berekening en ontvangst van de kosten
  • Procedure voor het invorderen van onbetaalde huur
  • Herstellingen
  • Huurrelatie (reageren op vragen/klachten van huurders)
  • Indexering van de huurprijs
  • Opzegging op het einde van het huurcontract, verlenging van het huurcontract
  • Controles van de verzekeringen van de huurders

 

De eigenaar van de woning kan al deze taken zelf uitvoeren. Hij kan het beheer van zijn verhuurd pand ook toevertrouwen aan een kantoor via een verhuurmandaat, of hij kan zich volledig vrijmaken van alle taken door een beheersmandaat te ondertekenen.

 

De kost van rentmeesterschap varieert tussen 6% en 10% van de huurprijs.

 

Samengevat: een syndicus van een mede-eigendom zorgt voor de gemeenschappelijke delen en een rentmeester zorgt enkel voor de privatieve delen.

 

Wettelijke verplichting en vrije keuze

Zodra een appartementsgebouw in twee of meer entiteiten wordt gesplitst, moet de algemene vergadering een syndicus aanstellen. Dit is een wettelijke verplichting waarvan niet kan worden afgeweken op straffe van rechtsvervolging.

De wet voorziet echter in twee uitzonderingen op de verplichting om een syndicus aan te stellen:

  1. Als één en dezelfde persoon een volledig appartementsgebouw bezit.
  2. Als de aard van het pand dit rechtvaardigt: bijvoorbeeld een kleine residentie met beperkt beheer. Er moet echter voor ogen worden gehouden dat elke eigenaar het recht heeft om de aanstelling van een syndicus te vragen.

 

Zoals eerder vermeld, kan rentmeesterschap worden uitgevoerd door de eigenaar van het verhuurde pand. Als de eigenaar er echter geen verstand van heeft, niet de tijd voor heeft of te ver weg woont, kan hij het beheer van zijn pand aan een professional toevertrouwen via een beheerscontract.

 

OP, leider op de Belgische markt

OP is al 150 jaar actief in de vastgoedsector en is de oudste actieve vastgoedgroep van België. Dankzij zijn expertise is OP uitgegroeid tot de Belgische leider van rentmeesterschap. Bovendien is OP een van de belangrijkste spelers van het land op de markt van syndici van gebouwen. Voor het jaar 2019 telde de groep maar liefst 5.872 verhuurde panden en werden er 15.200 panden beheerd door de syndicusafdeling.

 

Wilt u ons als rentmeester van uw pand? Bent u op zoek naar een goede syndicus? Neem contact met ons op via ons online formulier.

Al 135 jaar is het de  referentie voor vastgoedverhuur  in België.

Al 135 jaar is het de referentie voor vastgoedverhuur in België.

Een woning verkopen of verhuren?
logo OP and Trevi

Een woning verkopen of verhuren?


Vind een OP-kantoor

Brussels South Office

Brussels South Office

Vilain XIIII-straat, 53-55

1000 Brussels

Brussels North Office

Brussels North Office

Avenue du Bourgmestre Etienne Demunter, 1

1090 Jette

Brussels East Office

Brussels East Office

Avenue Louise, 331

1000 Bruxelles

Greenpark Namur (Jambes)

Greenpark Namur (Jambes)

Chaussée de Liège 652B/21

5100 Namur (Jambes)

Brabant Wallon Office

Brabant Wallon Office

Rue Emile Franqui, 11

1435 Mont Saint Guibert

Louvain-la-Neuve Office

Louvain-la-Neuve Office

Place de l’Equerre 33/102
1348 Ottignies-LLN
&

Nivelles Office

Nivelles Office

Avenue de France 26
1400 Nivelles