Brussels Office
Louiselaan, 331
1000 Brussels
Steeds meer mensen stappen over op elektrische voertuigen, waardoor de vraag naar laadinfrastructuur stijgt – ook in appartementsgebouwen. Hoe verloopt de installatie van laadpalen in mede-eigendom? Wat zijn de wettelijke verplichtingen, de kosten en de voordelen?
Sinds 2019 geeft de wet op de mede-eigendom (art. 3.82-§2 Burgerlijk Wetboek) individuele eigenaars en openbare dienstverleners het recht om kabels en laadapparatuur te installeren in de gemeenschappelijke delen van het gebouw, zoals de garage. De vereniging van mede-eigenaars (VME) kan zich echter onder bepaalde voorwaarden tegen deze installatie verzetten.
Voor huurders geldt dat de eigenaar de aanvraag bij de syndicus moet indienen. Omdat het om een structurele wijziging van de huurwoning gaat, mag een huurder niet zelfstandig een laadpaal installeren. Bovendien is een laadpaal geen verplichte installatie volgens de minimale kwaliteitsnormen voor huurwoningen.
Iedereen die een laadpaal wil installeren in mede-eigendom moet de kennisgevingsplicht naleven. De mede-eigenaars, meestal via de syndicus, moeten per aangetekende brief op de hoogte worden gebracht van het installatieproject. Zij hebben vervolgens twee maanden de tijd om eventuele bezwaren in te dienen.
Een belangrijk aspect bij de installatie van laadpalen is de beschikbare capaciteit van het gebouw. Wanneer meerdere voertuigen gelijktijdig opladen via een gemeenschappelijke aansluiting, kan dit leiden tot een hogere piekafname of zelfs stroomonderbrekingen. Het gebruik van een dynamisch verdeelsysteem (load balancing) voorkomt dit probleem door het laadvermogen op een intelligente manier te verdelen. Dit systeem regelt automatisch het beschikbare vermogen tussen de laadpunten, zodat de totale belasting de maximale capaciteit niet overschrijdt en overbelasting van het elektriciteitsnet wordt vermeden.
De elektriciteitsfactuur is een belangrijk aandachtspunt bij de installatie van laadpalen. De laadpaal wordt ofwel aangesloten op de individuele teller, ofwel op de gemeenschappelijke teller met gebruik van tussenmeters. Dat betekent dat enkel de eigenaars van laadpalen de elektriciteitskosten en het capaciteitstarief dragen.
De aanwezigheid van laadpalen verhoogt de aantrekkelijkheid van een gebouw voor potentiële kopers en huurders met een elektrische wagen. Een VME die proactief investeert in laadinfrastructuur speelt in op de groeiende vraag en maakt het gebouw toekomstbestendig. Gezien de toenemende populariteit van elektrische en hybride wagens is een goed uitgeruste parking met laadpalen een slimme keuze voor elk appartementsgebouw.
Het installeren van laadpalen in appartementsgebouwen is niet alleen een investering in duurzaamheid, maar ook in de toekomstige waarde van het gebouw. Door proactief te handelen en de juiste stappen te volgen, kan een VME bijdragen aan een moderne en energiezuinige woonomgeving.
Heeft u vragen over de installatie van laadpalen in uw mede-eigendom? OP staat klaar om u te adviseren en te begeleiden.