24u/7d syndicusbijstand
De voordelen van een syndicus voor een mede-eigendom
Syndicus

De voordelen van een syndicus voor een mede-eigendom

Gepubliceerd op 27/07/2023

U hebt eindelijk het pand van uw dromen gevonden. Het dossier is klaar en aanvaard en de afspraak met de notaris is gemaakt: u kan binnenkort beginnen in te pakken.

 

Als u op zoek gaat naar een pand, wordt u al snel geconfronteerd met de ietwat bijzondere woordenschat van de vastgoedwereld. Bij de aankoop van dit appartement in mede-eigendom zal u ook ontdekken wat een syndicus precies is. Ook al kent iedereen dit woord, zijn rol en functies zijn niet altijd zo duidelijk.

 

Steunend op 148 jaar ervaring legt OP u alle voordelen van een syndicus uit voor een mede-eigendom.

 

De syndicus is verplicht

Alle mede-eigendommen, hoe klein ook, zijn verplicht om een syndicus aan te duiden.

 

Dat kan een vrijwilliger zijn, in die zin dat het geen professionele syndicus is die de mede-eigendom beheert. Kleine mede-eigendommen kiezen hier vaak voor, in de hoop de kosten en dus ook de lasten te kunnen beperken. Dat wil dus zeggen dat een of meerdere mede-eigenaars het beheer op zich nemen. De mede-eigendom kan echter ook worden beheerd door een professionele syndicus, die gespecialiseerd is in deze vrij complexe taak.

 

De functies van een syndicus

Wij zeggen graag dat de syndicus de hoeksteen van de mede-eigendom is. Het is immers de syndicus die de mede-eigendom recht en in goede gezondheid houdt.

 

De mede-eigenaars vertegenwoordigen

De syndicus vertegenwoordigt de mede-eigenaars in alle administratieve procedures. Hij plaatst bijvoorbeeld bestellingen in naam van de mede-eigendom.

Als er een probleem is, kan de syndicus de mede-eigendom vertegenwoordigen in de rechtbank, indien nodig met de toestemming van de algemene vergadering.

U laten vertegenwoordigen door een professional met ervaring en kennis van zaken is toch altijd geruststellender, niet?

De administratie van de mede-eigendom beheren

De syndicus houdt de lijst met mede-eigenaars van het gebouw up-to-date. Zo kan hij één keer per jaar iedereen gemakkelijk oproepen voor de gewone algemene vergadering (GAV). Hij kan dat ook vaker doen, indien het bijvoorbeeld nodig is om een bijzondere algemene vergadering (BAV) samen te roepen.
De syndicus zorgt voor het opstellen van de verslagen van de AV en stuurt elke mede-eigenaar een kopie. Hij is ook verantwoordelijk voor het archiveren van alle administratie.
Hoe zou dat allemaal beheerd kunnen worden zonder de hulp van een dienst die zich daarmee bezighoudt?

 

Verantwoordelijk voor werkzaamheden en het dagelijks onderhoud

In de loop van de AV wordt er onder meer gestemd over werkzaamheden die moeten worden uitgevoerd. De taak van de syndicus bestaat er dan in om de beslissingen die tijdens de AV werden genomen uit te voeren.


We nemen een concreet voorbeeld: er werd bij een tweederdemeerderheid besloten om de voorgevel te laten renoveren. De syndicus zal dan offertes beginnen op te vragen en ze tijdens de volgende AV voorleggen.


Als vertegenwoordiger van de mede-eigendom zal de syndicus de overeenkomsten in naam van de vereniging van mede-eigenaars ondertekenen en de werkzaamheden opvolgen.


Hoe zijn al die procedures mogelijk zonder de menselijke en materiële steun van een syndicus?

Een eigenaar van een individueel huis moet natuurlijk ook eventuele renovatiewerken zelf beheren. Maar die hebben alleen betrekking op hem. Het gaat om zijn keuzes en zijn geld. Eigenaars doen trouwens ook vaak een beroep op experten, zoals een studiebureau dat zich over de werken ontfermt. Dat toont nog maar eens aan dat sommige taken beter worden overgelaten aan deskundigen.

 

De syndicus zal ook dagelijks instaan voor de mede-eigendom. Een lamp die niet werkt in het trappenhuis? Het wordt snel geregeld door de syndicus.

 

Hoe wordt de schoonmaak van de gemeenschappelijke delen geregeld? Om de kosten zoveel mogelijk te beperken, besluiten kleine mede-eigendommen soms om de huishoudelijke taken voor de inkomhal, het trappenhuis enz. onderling te verdelen.
Maar dat kan al snel fout lopen. Zelfs met een goede planning werkt dit systeem op lange termijn niet altijd naar behoren.


Wat als een eigenaar op vakantie gaat? Wat als iemand met zijn hond na een regenachtige wandeling heel de inkomhal vuilmaakt? Het is bijna onvermijdelijk dat er klachten komen van de persoon die net alles heeft schoongemaakt als hij ziet dat een andere huurder er na 2 minuten alweer een puinhoop van heeft gemaakt!

 

Een syndicus kan de schoonmaak uiteraard op zich nemen, volgens een schema dat door de mede-eigenaars wordt vastgelegd. Bovendien geldt hetzelfde voor het onderhoud van eventuele groene ruimtes. Ook hier is de syndicus de schakel tussen de mede-eigenaars en dienstverleners.

 

Zo wordt de goede verstandhouding onder de bewoners gewaarborgd. In een vorig artikel gaven we trouwens al advies voor een zorgeloos mede-eigendom.

 

Het personeel van de mede-eigendom beheren

Bepaalde mede-eigendommen hebben een of meer conciërges of tuinmannen. Zij werken voor rekening van de mede-eigendom, maar het is de syndicus die hen aanstuurt. De syndicus is ook verantwoordelijk voor de aanwerving (en het eventuele ontslag) van die verscheidene personeelsleden, en zorgt voor hun loonbrieven.

 

Ook dat is een element dat ervoor zorgt dat alle mede-eigenaars sereen kunnen samenleven, zonder zich te moeten bezighouden met dit administratieve luik of personeelszaken.

 

Een neutrale scheidsrechter

Ten slotte fungeert de syndicus als schakel tussen de mede-eigenaars en kan hij, indien nodig, een neutrale scheidsrechter zijn. Sommige stemmingen veroorzaken wat meer spanning dan andere en er kan al eens een discussie oplaaien. De syndicus is er dan om de gemoederen te bedaren voordat de discussie uit de hand loopt. Hij kan naar ieders argumenten luisteren. Dankzij zijn ervaring kan hij uitleggen waarom een dergelijke beslissing gunstiger is dan een andere. En de mede-eigenaars die het oneens zijn, zullen niet anders kunnen dan instemmen met de uitleg van een professional.

 

Zoals we al vertelden aan het begin van dit artikel, heeft OP 148 jaar ervaring als syndicus. Wij weten hoe onmisbaar een goed beheer van de mede-eigendom is voor ieders welzijn.

 

Wilt u meer te weten komen over onze diensten? Neem contact met ons op via reception@op.be.

Al 135 jaar is het de  referentie voor vastgoedverhuur  in België.

Al 135 jaar is het de referentie voor vastgoedverhuur in België.

Een woning verkopen of verhuren?
logo OP and Trevi

Een woning verkopen of verhuren?


Vind een OP-kantoor

Brussels South Office

Brussels South Office

Vilain XIIII-straat, 53-55

1000 Brussels

Brussels North Office

Brussels North Office

Avenue du Bourgmestre Etienne Demunter, 1

1090 Jette

Brussels East Office

Brussels East Office

Avenue Louise, 331

1000 Bruxelles

Greenpark Namur (Jambes)

Greenpark Namur (Jambes)

Chaussée de Liège 652B/21

5100 Namur (Jambes)

Brabant Wallon Office

Brabant Wallon Office

Rue Emile Franqui, 11

1435 Mont Saint Guibert

Auvelais Office

Auvelais Office

Pont-Sainte-Maxence 22

5060 Sambreville

Louvain-la-Neuve Office

Louvain-la-Neuve Office

Place de l’Equerre 33/102
1348 Ottignies-LLN
&

Nivelles Office

Nivelles Office

Avenue de France 26
1400 Nivelles